Choć wielu kierowców przywiązuje dużą wagę do jakości paliw, jakie tankują, niewielu z nich tak naprawdę zastanawia się nad jego sezonowością. Tymczasem olej napędowy dostępny w sprzedaży hurtowej i detalicznej różni się w zależności od pory roku, a zmiana jego parametrów ma realny wpływ na pracę silnika, zużycie paliwa i trwałość układu paliwowego.
Letni i zimowy olej napędowy mają inne właściwości fizykochemiczne, które sprawiają, że są one lepiej przystosowane do odpowiednich warunków atmosferycznych. Ignorowanie tych różnic może prowadzić do problemów z rozruchem zimą, a latem - do obniżenia wydajności silnika. Dowiedz się, dlaczego i kiedy zmienia się rodzaj paliwa oraz jak zadbać o jego jak najwyższą jakość.

Dlaczego stosuje się inny olej latem i zimą?
Paliwa wprowadzane do obrotu nie są identyczne przez cały czas, a ich skład dostosowuje się do pór roku. Dotyczy to zarówno oleju napędowego, benzyny, jaki gazu płynnego, czyli LPG. W przypadku diesla brana jest pod uwagę temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP), która określa odporność paliwa na wytrącanie się parafin w niskich temperaturach.
Zimowy olej napędowy zawiera specjalne dodatki przeciwdziałające krystalizacji parafiny, co skutecznie zapobiega zatykaniu filtrów i ułatwia rozruch silnika w mroźne dni. Z kolei letnie paliwo nie potrzebuje takiej ochrony, dlatego ma inną gęstość i skład chemiczny. Przekłada się to na lepsze spalanie oraz pozwala uzyskać większą efektywność energetyczną w cieplejszych miesiącach.
Kiedy zmienia się rodzaj oleju napędowego?
W Polsce zmiana oleju napędowego odbywa się zgodnie z normą PN-EN 228:2005 dotyczącej paliw płynnych. Określa ona wytyczne dotyczące składu i jakości ON w poszczególnych porach roku. Zgodnie z tym podziałem w naszej ofercie znajdują się trzy typy oleju napędowego:
Letni olej napędowy - dostępny od 16 kwietnia do 30 września.
W tym czasie oferujemy paliwo dostosowane do cieplejszych warunków, którego temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) nie przekracza 0°C.
- Olej napędowy na okres przejściowy - dostępny od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada.
Stosowane jest wówczas paliwo o parametrach pośrednich, umożliwiające płynne przejście między sezonami, przy CFPP nie wyższej niż -10°C.
- Zimowy olej napędowy - dostępny od 16 listopada do końca lutego.
To paliwo to jest przystosowane do bardzo niskich temperatur - jego odporność na wytrącanie parafin sięga nawet -20°C.
W sytuacjach, gdy prognozowane są ekstremalne spadki temperatur, poniżej -20°C, sprzedawcy wprowadzają do obrotu tzw. olej arktyczny. To paliwo o jeszcze lepszej odporności na zimno, przeznaczone do pracy w warunkach silnych mrozów, zapewniające niezawodność nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych.
Należy pamiętać o powyższych terminach, zwłaszcza przy planowaniu dłuższych tras w okresach przejściowych - tankując odpowiedni olej napędowy. Jednak reguły te dotyczą wszystkich kierowców, także tych, którzy bardzo rzadko korzystają z pojazdów i przez dłuższy czas przechowują paliwo w zbiorniku.

Czy trzeba przygotowywać pojazd na paliwo letnie?
Nie ma konieczności specjalnego przygotowania pojazdu na letnie paliwo, o ile będziemy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim należy unikać mieszania paliw sezonowych. W praktyce oznacza to, że najlepiej tankować letni olej napędowy do możliwie pustego baku - wówczas nie dojdzie do zmiany jego właściwości.
Jeśli jednak w zbiorniku znajduje się znaczna ilość paliwa zimowego, do którego dolewany jest letni olej napędowy, nie powinno to spowodować większych problemów ze spalaniem. Bardziej ryzykowna jest sytuacja odwrotna - gdy przed nadejściem zimy w baku pozostaje letnie paliwo.
Nie ma również potrzeby wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji w silniku ani w układzie paliwowym. Wystarczy regularna eksploatacja pojazdu i terminowe przeglądy, aby w pełni korzystać z właściwości letniego oleju napędowego.
Sezonowość innych paliw
Zmiany składu dotyczą nie tylko oleju napędowego. Również benzyna i gaz płynny (LPG) występują w wariantach sezonowych. W przypadku benzyny modyfikacjom podlega m.in. ciśnienie par. Wpływa to na łatwość odparowywania i rozruch silnika w różnych warunkach pogodowych. Latem stosuje się mieszanki o niższej lotności, aby ograniczyć ryzyko parowania i emisji oparów, natomiast zimą zwiększa się jej lotność, ułatwiając zapłon w niskich temperaturach.
Podobnie jest z LPG - jego skład zmienia się w zależności od sezonu, głównie pod względem proporcji propanu do butanu. Zimą dominuje propan, który lepiej sprawdza się w chłodniejszym klimacie, natomiast latem mieszanka zawiera więcej butanu, zapewniając lepszą wydajność energetyczną w cieplejszych warunkach.
Sprawdzona jakość, której możesz zaufać
Wybór odpowiedniego paliwa to jedno - równie ważna jest jego jakość. Kupując w przypadkowych miejscach, możesz narazić silnik na kontakt z paliwem zawierającym zanieczyszczenia, wodę lub o niewłaściwych parametrach sezonowych.
GazPetrol oferuje wyłącznie paliwo wysokiej jakości, dostosowane do aktualnych warunków atmosferycznych i zgodne z obowiązującymi normami sezonowymi. To gwarancja nie tylko lepszej wydajności i kultury pracy silnika, ale i bezpieczeństwa dla całego układu paliwowego.
Bo kiedy wszystko działa tak, jak powinno - możesz ruszyć naprzód bez obaw. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc: 📩 gazpetrol.pl/kontakt